top of page

Czy jesteś liderem na miarę XXI wieku?

Zaktualizowano: 4 cze 2020

"Liderzy stają dziś przed nowymi wyzwaniami związanymi z szybkością zmian technologicznych, społecznych i gospodarczych. Czy te nowe wyzwania wymagają nowej rasy liderów? "*

Tradycyjne modele biznesowe coraz bardziej ściera się z nowymi potrzebami. Świat pędzi, technologia zaczyna nas wyprzedzać. Warto zadać więc sobie pytanie:


Liderze, jesteś na to gotowy?


Część firm zaawansowanych technologicznie dokonuje inwestycji, aby wyposażyć liderów w zdolności potrzebne do sprawnego zarządzania w szybko ewoluującym środowisku biznesowym opartym na technologii. Trudniejszym wyzwaniem jest przystosowanie liderów do radzenia sobie ze zmieniającą się demografią zarówno klientów, jak i w środowisku pracy, radzenie sobie z różnicami narodowościowymi i kulturowymi. Szeroko pojęte inclusion


#SpołecznaOdpowiedzialnośćBiznesu czyli TWOJA, jako LIDERA


Zastanawiające, że pomimo promowania haseł typu: integracja, uczciwość, odpowiedzialność społeczna zupełnie nie poświęca się miejsca umiejętnościom takim jak radzenie sobie z emocjami grupy i pojedynczego pracownika.

Tymczasem zmienił się paradygmat sukcesu firmy.

Ludzie oceniają organizacje pod kątem wpływu, jaki wywierają na środowisko społeczne i fizyczne.

W tym nowym kontekście oceniają również liderów i ich wyniki.


Osobiście spotkałam się z powodami odejścia z firm typu:


  • uciekanie przez firmę od odpowiedzialności za niszczenie środowiska,

  • dzielenie ludzi na lepszych i gorszych,

  • czy wreszcie tolerowanie mobbingu.


Tradycyjne oczekiwania i wyniki przywódcze nadal mają swoje miejsce w dzisiejszym świecie pracy, ale należy je połączyć z zestawem nowych kompetencji i uznaniem nowego kontekstu, aby dopełnić definicję przywództwa w XXI wieku.


Człowiek to czynnik decydujący o Twoim sukcesie


Wiele się mówi o potrzebie rozwijania zarządzania przez wpływ, poprawie przezroczystości zamiarów i strategii, współpracy wewnętrznej pomiędzy liderami i działami. Tymczasem najważniejszym i podstawowym czynnikiem decydującym o sukcesie w cyfrowej transformacji firm są LUDZIE. 

Hasła typu Empolyee Experience często ograniczają się do zmiany wystroju czy wzbogacenia pakietu benefitów. To wszystko dobre przedsięwzięcia. Niemniej bez umiejętności rozmawiania, budowania relacji czy po prostu uważności na drugiego człowieka – niewiele zmieniają.


Przygotuj się na nowy kontekst


Najtrudniejszymi momentami w pracy lidera jest zmierzenie się z emocjami pracownika. Szczególnie tymi trudnymi. Uważam, że ta kompetencja jest jedną z podstawowych dla lidera na miarę XXI w.


Ćwiczenie dla Ciebie

Możesz zacząć od pokonania dyskomfortu, jaki odczuwasz, gdy pracownik opowiada o  ‘swoich kłopotach’. Pamiętaj, zdarzenia w życiu zawodowym wpływają na sferę prywatną i vice versa.

Nie mów pracownikowi, że wydaje mu się, co czuje, bo to on czuje!

Nie mów „nie martw się, to minie”, bo w ten sposób okazujesz nie wsparcie, a lekceważenie jego i jego emocji.

Gdy mówi o swoim problemie, nie zadawaj pytań typu „i co chcesz z tym zrobić”, bo możesz go bardziej zdołować, niż mu pomóc.


Co więc robić? - Wysłuchaj i Wzmocnij


  1. Powtórz co usłyszałeś, to bardziej, mu pomoże – poczuje się wysłuchany.

  2. Spytaj np. czego konkretnie się boisz?

  3. Potwierdź, że w takiej sytuacji można się słabo czuć.

  4. Uznaj, usłysz jego emocje.


Warto sobie uświadomić, że przeżywanie trudnych emocji, obniża naszą odporność.

Liderze, zrób pierwszy krok i naucz się prawdziwie słuchać. Często to ważniejsze od dawania rad.

Daj przestrzeń sobie i osobie, z którą rozmawiasz.

Naucz się, jak rozpoznać i pomóc w trudnej sytuacji zawodowej i życiowej. Bo TO wyróżni Cię jako lidera, który ma wpływ.  


Za Deloitte sugeruję zacząć od nowego spojrzenia na kontekst, w którym przywódcy muszą dziś działać, ponieważ stanowi klucz sukcesu w XXI w.

Proponuję rozszerzyć ten kontekst, dodając podstawową wiedzę psychologiczną typu „Jak radzić sobie z emocjami” jako jedną z podstawowych kompetencji lidera na miarę XXI w.


A Ty Liderze jak radzisz sobie z emocjami w środowisku pracy?


* Tymi słowami rozpoczyna się artykuł opublikowany przez Deloitte Insights, 11 kwietnia 2019.https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/human-capital-trends/2019/21st-century-leadership-challenges-and-development.html

0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page