• Beata Kurach

Egzamin z przywództwa

Aktualizacja: cze 4

Liderzy firm i zespołów stają dzisiaj przed największym egzaminem z zarządzania. Kryzys związany z obecnością COVID-19 wywraca życie do góry nogami, wywołuje w ludziach strach i niepewność. Liderzy muszą nie tylko zadbać o kondycję firmy w czasach nieprzewidywalności, ale również radzić sobie z emocjami własnymi i pracowników.



Jak więc budować dzisiaj zaufanie i autorytet w zespole? Jak stawać się lepszą wersją lidera?


  • Zachowanie spokoju w niestabilnym emocjonalnie środowisku pracy wydaje się być jedną z najistotniejszych umiejętności liderów. Pracownicy szukają w nich oparcia, emocjonalnej równowagi, uspokojenia dla siebie. Liderzy powinni radzić sobie z swoimi emocjami, aby skutecznie oddziaływać na zespoły. Umiejętność rozpoznawania emocji i odczuć pracowników, wrażliwość, empatia oraz wsparcie w trudnych chwilach to istota zarządzania „z ludzką twarzą” i sposób na budowanie zaufania.

  • Obecna sytuacja kryzysowa wymaga od liderów odwagi w działaniu. Planowanie i budowanie strategii biznesowej w stanie nieprzewidywalności, ryzykowanie, podejmowanie ważnych decyzji, których skutki trudno przewidzieć oraz branie odpowiedzialności za konsekwencje swoich działań jest dzisiaj testem śmiałości, odporności i rozwagi lidera.


To dzięki spokojowi i odwadze w mierzeniu się z ekstremalnymi doświadczeniami buduje się autorytet.


  • Ważne w pracy lidera jest bycie obecnym i kształtowanie z pracownikami relacji opartych na zaufaniu. Zarządzanie zespołami rozproszonymi oraz pracownikami pozostającymi na stanowiskach w biurach oraz fabrykach mimo zagrożenia, wymaga stałej obecności liderów - bezpośredniej lub wirtualnej.


Pracownicy potrzebują bardziej niż kiedykolwiek codziennego zainteresowania ich problemami, docenienia, wsparcia oraz rozmowy ze strony liderów.


  • Istotna jest również otwarta i szczera komunikacja liderów z pracownikami. Informowanie ich na bieżąco o tym, co dzieje się w firmie i jej otoczeniu, tłumaczenie powodów podejmowanych decyzji (nawet tych najtrudniejszych), ogranicza domysły oraz tworzenie najczarniejszych scenariuszy.


Ta transparentność wzmacnia lojalność pracowników i zaufanie do liderów oraz stabilizuje nastroje.


Zapewne opisane umiejętności nie wyczerpują listy kompetencji, dzięki którym liderzy budują zaufanie i swój autorytet w sytuacjach trudnych zmian. Zachęcam Was do dyskusji na ten temat. Jakie umiejętności Wy wykorzystujecie? Co Wam się sprawdza najlepiej? Zapraszam do dzielenia się Waszymi doświadczeniami w komentarzach.