top of page

Nie jesteśmy robotami - zadbajmy o siebie (z) głową


To właśnie Ty możesz czuć się jak współczesny superbohater. Masz moc - ale czy zawsze wiesz jak z niej skorzystać?


Marcin, Starszy Przedstawiciel Handlowy w jednej z firm, zawsze się wykazywał. Osiągając doskonałe wyniki awansował na stanowisko Key Account Managera. To spełnienie jego ambicji, więc chce pokazać, że zasłużył na tę promocję. W nowej roli jest mu trudno. Musi opanować wiele zagadnień w krótkim czasie, zbudować relacje z zespołem, którego większość stanowią jego dawni koledzy.


Po kilku miesiącach wyniki Marcina i zespołu są dalekie od oczekiwań. Szef naciska, wywiera presję. Ludzie zaczynają odchodzić, pojawiają się konflikty w zespole. Marcin coraz częściej reaguje krzykiem i gniewem, zarządza twardo, dyrektywnie. Ostatnio oskarżono go o mobbing.


Marcin przychodzi do pracy pierwszy, wychodzi ostatni. Nie śpi, bardzo schudł, ostatnio zasłabł w pracy i poszedł na zwolnienie lekarskie. Szef wyznaczył mu trzymiesięczny deadline na poprawę wyników i współpracy w zespole.


CZY STANOWISKO PRZEROSŁO MARCINA? CZY MARCIN POTRZEBUJE POMOCY?


Symptomy w sferze psychofizycznej, które dostrzegamy u Marcina w opisie przypadku mogą świadczyć, że doświadcza kryzysu psychologicznego. W trudnym stanie, w którym nie może efektywnie pracować, ponieważ jest wybity ze swojej naturalnej równowagi i odcięty od zasobów poznawczych. Do głosu dochodzą emocje i dolegliwości psychosomatyczne. Marcin może czuć się tak jakby zderzył się z murem, którego nie może pokonać bez pomocy.


Czasem firmy w dążeniu do osiągnięcia najlepszych wyników tracą z radaru pracowników i ich samopoczucie. Zmiana goni zmianę, rośnie ilość pracy i presja czasu na jej wykonanie. Stres i napięcie wiele kosztuje pracowników w sferze mentalnej, wpływa to na ich efektywność i rentowność całej firmy. Każdy z zatrudnionych na swój sposób może przeżywać własny ‘brak rentowności’. Swój kryzys. Potrzebna jest wtedy pomoc i wsparcie ze strony szefa i firmy.


JAKIE MOGĄ BYC PRZEMYŚLENIA SZEFA MARCINA?


Z opisu przypadku może wynikać, że przełożony Marcina skupia się głównie na realizacji celów biznesowych. Wyznacza kolejny deadline, dyscyplinuje, oczekuje określonych efektów. Mogą mu towarzyszyć dylematy:

  • czy postawiłem na właściwego pracownika?

  • czy powinienem go zwolnić i szukać następcy?

  • czy powinienem przesunąć Marcina na poprzednie stanowisko, skoro sobie nie radzi?

  • czy mam budżet i czas na nową rekrutację oraz wdrażanie nowego pracownika?

Może przyjąć również bardziej wspierającą postawę i zadać sobie pytania:

  • co się dzieje z Marcinem? Zachowuje się inaczej niż kiedyś. Jaki jest powód tej zmiany?

  • co zmienić w jego dotychczasowej roli i obowiązkach, aby mu skutecznie pomóc?

  • jak wsparcie mu jeszcze zaoferować? Co może mu najbardziej pomóc?

  • kogo on jako szef może prosić o pomoc, aby skutecznie wspierać Marcina?

DOBRE PYTANIA WSPIERAJĄCEGO, EMPATYCZNEGO SZEFA. PRAWDA?


Będąc w sytuacji Marcina i jego przełożonego warto pamiętać, że kryzys, może być początkiem czegoś nowego, to szansa na zmianę i rozwój. Tyle, że będąc w kryzysie trudno to dostrzec.


CZY MARCIN DOSTRZEGŁ "W SWOIM KRYZYSIE" SZANSĘ?


Niestety NIE.

Potrzebował mądrych doradców, którzy podsunęliby narzędzia, dzięki którym sam tę szansę dostrzegł.

Pracownik w chronicznym stresie czy kryzysie ma problem z podejmowaniem decyzji, szukaniem rozwiązań, z zaangażowaniem.


CZY NASZA CODZIENNOŚĆ SKUTECZNIE ODBIERA NAM SUPERMOCE?


Współcześnie, poza stresem w środowiskiem zawodowym, mierzymy się z kryzysami uruchomionymi przez COVID-19, konflikt zbrojny na Ukrainie i problemami ekonomicznymi w wielu krajach. Zmienność, niepewność, nieprzewidywalność – to charakterystyka współczesnego świata. W tym wszystkim liderzy, mniej lub bardziej doświadczeni, również tacy jak Marcin, mają pozostać efektywni. Mają motywować, być uważni, kreatywni, wspierający, otwarci, uśmiechnięci. Przechodzą szkolenia jak żyć zdrowo, jak radzić sobie ze stresem, jak odpoczywać.


A Marcin wracał do domu i już na nic nie miał siły. Wszystko go drażniło. Miał gonitwę myśli, problem z koncentracją. Źle sypiał.


PRZYPADEK MARCINA NIE MUSIAŁ SIĘ WYDARZYĆ.

Nie musiał skończyć się kryzysem, gdyby w porę uzyskał wsparcie Konsultanta Kryzysowego w Biznesie. Osoby, który ma wiedzę na temat kryzysu, potrafi rozpoznać jego symptomy i odpowiednio reagować na potrzeby osób w trudnych sytuacjach.

Konsultant Kryzysowy w Biznesie działa tak jak osoba udzielająca pierwszej pomocy medycznej. Nie musi być ona lekarzem, żeby skutecznie pomóc poszkodowanemu.

Konsultant Kryzysowy nie musi być psychologiem, aby wesprzeć pracownika, gdy będąc blisko dostrzeże niepokojące sygnały świadczące o trudnościach w sferze mentalnej. Dysponuje apteczką wiedzy i kompetencji, do której może szybko sięgnąć w razie potrzeby.





CO ZROBIŁBY KONSULTANT KRYZYSOWY, ŻEBY POMÓC MARCINOWI W ODZYSKANIU JEGO SUPERMOCY?


  • Przeprowadziłby psychoedukację i normalizację, wyjaśniając przez co Marcin przechodzi. Jak to wpływa na jego stan psychofizyczny oraz na jego efektywność.

  • Pomógłby w zbudowaniu planu działań, aby Marcin znalazł drogę wyjścia z kryzysowej sytuacji, odzyskał zasoby i wrócił do równowagi.

  • Przeprowadziłby rozmowę z przełożonym Marcina, aby wyjaśnić jakich ograniczeń doświadcza osoba w kryzysie i jak ją wesprzeć.

  • Oceniłby stan Marcina, aby w razie potrzeby przekierować do specjalisty (psycholog, psychoterapeuta, coach kryzysowy, interwent kryzysowy, psychiatra).


KTO MOŻE BYĆ KONSULTANTEM KRYZYSOWYM W BIZNESIE?


Rolę Konsultanta Kryzysowego w Biznesie mogą pełnić specjaliści HR jak i sami liderzy firm i zespołów, by skutecznie wspierać w trudnym czasie.

Certyfikowany Konsultant Kryzysowy w Biznesie:

  • monitoruje i sygnalizuje szefom zespołów niepokojące symptomy w obszarze zdrowia mentalnego konkretnych pracowników,

  • uczestniczy w trudnych rozmowach liderów z pracownikami,

  • prowadzi indywidualne konsultacje

  • wskazuje drogę profesjonalnego wsparcia (np. wizyta u psychologa, psychoterapeuty).

Konsultant rekomenduje formy pomocy oferowane przez firmę oraz organizuje akcje promujące psychoedukację, kulturę wsparcia i zaufania w organizacji. Jest niejako ambasadorem zdrowia mentalnego.





Obserwujemy, że coraz więcej firm, liderów zespołów oraz specjalistów działów HR, dostrzega zależność między samopoczuciem pracownika a jego efektywnością i decyduje się na wdrażanie strategii świadomego dbania o zdrowie psychiczne.

Zgodnie z definicją WHO zdrowie mentalne to stan dobrego samopoczucia, w którym możemy sięgać do swoich zasobów, zrealizować własny potencjał, radzić sobie ze stresem, pracować wydajnie i mieć wkład w swoją społeczność. Ten stan można nazwać naszą normą, równowagą emocjonalną, o którą trudniej jest zadbać i utrzymać w czasie kryzysu oraz rosnących wyzwań współczesnego świata. Trzymajmy rękę na pulsie, działajmy proaktywnie i szybko reagujmy na kryzys pracowników. Zadbajmy o siebie (z) głową.


MOŻE ROLA KONSULTANTA KRYZYSOWEGO JEST WŁASNIE DLA CIEBIE?


Posłuchaj Liderów, którzy przeżyli kryzys i swoim doświadczeniem podzielili się podczas rozmów w ramach cyklu #LiderDlaLideraYouTube Konsorcjum SUWAK



Przeczytaj artykuł: https://hrbusinesspartner.pl/artykul/nie-jestesmy-robotami-zadbajmy-o-siebie-z-glowa



Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page