top of page

Pomyśl o sobie - prezenty dla Ciebie


Amerykańska psycholożka Kristin Neff prowadzi badania na temat... troski o siebie!


Grudzień to czas prezentów... Tak, to ten moment w kalendarzu, by pomyśleć o SOBIE


Elementem dbania o siebie jest odpoczywanie. Dawanie sobie prawa do odpoczynku stanowi pewnego rodzaju sygnał, że uważamy siebie za kogoś, kto zasługuje na opiekuńczość. Wypracowanie takiej zdolności to długotrwały proces. Siw Aduvill

ZRÓBCIE SOBIE PREZENT - miłej lektury!


A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... siłę?


Zostawiamy Was z cytatem amerykańskiej badaczki Brené Brown, która zapoczątkowała globalną debatę na temat odwagi, wrażliwości, wstydu i poczucia własnej wartości. Nas niezmiennie inspiruje do poszukiwań i stawiania pytań.




A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... siłę?


Siłę do bycia odważnym...


Odwaga to według nas gotowość i zdolność do zachowania się w sposób spójny ze swoimi wartościami, wewnętrznym kodeksem etycznym, nawet wówczas, gdy jest to niekomfortowe, trudne i może wywoływać niekorzystne konsekwencje. To bycie autentycznym.





A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... uwagę?


W kulturze zen jest taki żart: Jeśli chcesz coś ukryć, tak żeby nigdy nie zostało odnalezione, to jaka jest najlepsza kryjówka? Odpowiedź: Chwila obecna. Dlatego, że nikt w niej nie przebywa. Siw Aduvill

Dlaczego?

Nasz mózg przyzwyczajony jest do "trybu działania", który umożliwia planowanie, analizowanie czy wykonywanie działań umysłowych bazujących na pojęciach. Żyjemy w biegu, z mnóstwem bodźców i codziennych wyzwań. Jednak to bardziej bezpośrednie doświadczanie chwili obecnej i doznań zmysłowych bez oceniania czy analizowania jest możliwe właśnie w "trybie bycia". Dobrą informacją jest to, że można się nauczyć "uważnej obecności". Czy to łatwe? Próbowaliście? To nie dla Was? A może warto?


My wierzymy, że warto.


Korzyści świetnie wylicza dr Paweł Holas - psychoterapeuta, psychiatra i uczeń Jona Kabat-Zinna twórcy MBSR (Programu Redukcji Stresu Opartego na Uważności).


Badania wskazują, że UWAŻNOŚĆ

  • korzystnie działa na zdrowie i zwalczanie skutków stresu, poczucie szczęścia i życie seksualne

  • poprawia świadomość ciała i związaną z tym zmianę poczucia „ja" (mniej osadzone w myśleniu, a bardziej w odczuwaniu siebie), regulację uwagi, emocji i zwiększenie samoświadomości.


Towarzyszą temu zmiany w neuroplastyczności mózgu, czyli jest szansa na trwałe zmiany!





A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... uwagę?


Każdego dnia stajemy przed wyborami, co jest pilne, co jest priorytetem w naszych działaniach. Nasza uwaga jest rozproszona, jesteśmy w trybie "działania" i musimy się nauczyć świadomie decydować, czemu poświęcamy naszą uwagę.


Za co chcesz "płacić uwagą"? Zostawiamy Was dziś z cytatem Daniela Kahnemana - znakomitego psychologa i ekonomisty, laureata Nagrody Banku Szwecji im. Alfreda Nobla w dziedzinie ekonomii w 2002 roku.




A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... wiedzę?


Wiedzę o własnych potrzebach...


Marshall Rosenberg był doktorem psychologii, negocjatorem, mediatorem, trenerem i nauczycielem. To dzięki niemu dziś głośno mówimy o szacunku do własnych potrzeb i uczuć.


Świadomość tego, że wszyscy z nas mają te same potrzeby, ale różne sposoby ich zaspokajania jest UZDRAWIAJĄCA.


Czy dostrzegacie swoje potrzeby? Umiecie je nazwać? Dziś po raz kolejny zachęcamy Was do tego, by poświęcić chwilę SOBIE. A rozwiązania dla różnych życiowych sytuacji pojawią się same..




A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... wiedzę?


Wiedzę o tym, jak wspierać siebie i innych?


Według amerykańskiego psychologa Harry'ego Sullivana od urodzenia zanurzeni jesteśmy w polu społecznym – sieci realnych i wyobrażonych interakcji społecznych determinujących w sposób typowy dla gatunku ludzkiego nasze postępowanie. To właśnie bliskie relacje i znajomości – zarówno realne, wyobrażone, jak i wirtualne – oraz nasza zdolność do czerpania z tych dóbr definiują naszą zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami i codziennymi sytuacjami - zwraca uwagę psycholog nowych technologii Agata Cieślar.

Dotychczasowe badania pokazują, że więzy społeczne wywierają

pozytywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, a także minimalizują stres związany z chorobą.


Wsparcie społeczne oddziałuje na wszystkich poziomach stresu –

Już poprzez samą możliwość jego uzyskania zmianie ulega ocena poznawcza stresora i zdolność poradzenia sobie z nim.


Jeśli posiadasz własną sieć wsparcia to na pewno odczuwasz wiele korzyści. Badacze wskazują między innymi, że wsparcie:


  • sprzyja dobremu samopoczuciu, zdrowiu

  • efektywnemu radzeniu sobie w sytuacjach trudnych,

  • dobremu funkcjonowaniu w życiu codziennym,

  • a wysokie wsparcie społeczne wpływa na zmniejszenie ilości skarg somatycznych oraz na zmniejszenie nasilenia depresji


UWAGA!

Zbyt duża pomoc może być powodem zmniejszania poczucia kompetencji do samodzielnego radzenia sobie z problemem jak podkreśla w swoich pracach profesor Helena Sęk.


Czy jesteśmy gotowi, by wspierać?

Czy jesteśmy gotowi, by przyjmować wsparcie?

Czy wiemy, kto nas wspiera, na kogo możemy liczyć?

Czy umiemy budować sieć wsparcia?

Czy czujemy, że to rzeczywiście "nasza" sieć wsparcia?


Zostawiamy Was dziś z kolejnym cytatem. Napoleon Hill to amerykański pisarz, który żył w latach 1883-1970. Był pionierem tematyki motywacyjnej, do dziś inspiruje wielu badaczy tej dziedziny.




A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... aktywność?


Podjąć działanie?


Najlepszy czas jest teraz! - jak mawiał Mark Fisher.

Dlaczego część naszych postanowień noworocznych zostaje tylko na kartce...a nie wdrażamy ich w życie? Szukamy wciąż wymówek?


Jak to zmienić?


Macie już swój roczny bilans i listę dobrych nawyków do wdrożenia? To czas, by działać!




A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... aktywność?

Podjąć działanie mimo obaw, wątpliwości, niepewności? Mieć wpływ na swoją przyszłość...?


Przedostatni prezent od jednego z najważniejszych przedstawicieli i twórców nowożytnej myśli zarządzania - nas niezmiennie inspiruje w pracy z Liderami.


- Nie chcę już dłużej tak... i boję się.

- Nie wytrzymam dłużej...muszę coś zmienić! Ale czy to będzie dobra decyzja?

- Gdybym mogła zmienić przyszłość.. ale jak - mam tyle obaw, czy nie będzie gorzej?

- W przyszłości zmienię pracę, będę więcej czasu spędzał z rodziną, wrócę do biegania...w przyszłości...tak.


Jeśli to też o Tobie - wiesz już co robić!




A gdyby tak PODAROWAĆ SOBIE.... kreatywność?


Kreatywność człowieka ukształtowana jest z trzech komponentów: wiedzy, motywacji i umiejętności twórczego myślenia.


Wiedza oznacza naszą znajomość dziedziny, w której pracujemy. Motywacja to gotowość do twórczego działania.

Umiejętność twórczego myślenia dotyczy z kolei elastyczności w podchodzeniu do problemu i umiejętności wykorzystywania w pełni swojego potencjału twórczego.


Kreatywność to celowy proces generowania i rozwijania pomysłów w kontekście rozwiązywania konkretnego problemu.

Kreatywność jest umiejętnością, którą można ćwiczyć!


Czy jesteś kreatywny?


Każda cenna twórcza idea wydaje się logiczna, gdy patrzymy wstecz - twierdzi Edward de Bono autorytet w dziedzinie bezpośredniego nauczania umiejętności myślenia.

Do dzieła!


Na zakończenie naszego grudniowego cyklu odpakujmy prezent z cytatem od amerykańskiego pisarza i trenera motywacyjnego, którego słowa nas inspirują do działania!




W poprzednim cyklu z 2020 roku znajdziecie ćwiczenia, które pozwolą Wam na chwilę refleksji, ćwiczenie konkretnych umiejętności i ... zatrzymanie - sprawdźcie nasz post Prezent dla Ciebie :)



0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page