Trwa walka kandydatów na prezydenta RP. Emocje sięgają zenitu. Ulegają im również liderzy sondaży.
Publicznie jest hejtowany lider, który pokazał łzy wzruszenia. Jest sensacją, która krąży w mediach od jakiegoś czasu.
Czy lider ma prawo do łez?
Czy istnieją jakieś formalne wskazówki, które dadzą odpowiedź na pytania:
Jakie emocje są dozwolone, a jakich lider powinien unikać?
Jakie emocje są pożądane u lidera?
Czy łzy lidera to oznaka słabości?
Czy okazując emocje, przestaje być liderem?
Cechy Lidera przez duże "L"
Zapewne każdy z nas ma swój obraz, który rysuje wyobraźnia, kiedy prosimy o definicję słowa "lider".
Dla mnie Lider to odważny przywódca, to ktoś, kto inspiruje, kto jest przykładem.
To osoba, która ma w sobie odwagę, wzbudza zaufanie, zaraża pasją i działa z zaangażowaniem. Lider przez duże "L" to człowiek z wizją, który dokładnie wie, dokąd zmierza i jak wygląda droga do sukcesu.
Przyjrzyjmy się emocjom.
Czym są emocje? Czemu służą?
Emocja to nasza subiektywna reakcja na zdarzenia i zjawiska zewnętrzne, których doświadczamy.
Na poziom intensywności tej reakcji wpływa nasza osobowość, temperament, usposobienie i nastrój.
Wachlarz emocji, które towarzyszą nam w ciągu naszego życia, jest bardzo szeroki:
od ekscytacji, radości, ciekawości, zachwytu
po zdziwienie, strach, lęk, złość, smutek gniew, irytację, agresję.
Podświadomie dosyć często dzielimy emocje na "dobre i złe", na "pozytywne i negatywne". Czy taki podział ma sens?
Skoro emocje to coś, czego nie jesteśmy w stanie się pozbyć i są one naszą zdrową reakcją na pewne wydarzenia, które spotykają nas w życiu, to emocje niosą w sobie informacje o nas, są więc wartością samą w sobie. W tym znaczeniu są dobre. Gdy jesteśmy obserwatorami własnych emocji i informacji, jakie ze sobą niosą, wzrasta nasza samoświadomość.
Czy w związku z tym słusznie ich nie okazujemy, a nawet się wstydzimy?
Emocjonalny ring lidera.
Lider, który publiczne wzrusza się nad rzeczami ważnymi i bardzo istotnymi, stanowiącymi dla niego życiową wartość, to lider autentyczny, samoświadomy, wykazujący odwagę. Taka postawa to wyraz empatii i przejaw odpowiedzialność za wartości, których broni.
Jak możemy to odnieść do życia zawodowego liderów we współczesnym świecie?
Kiedy lider dostrzega, że jego pracownik jest w trudnej sytuacji, powinien w swej reakcji wykazać się empatią. Nie chować się pod maską twardego, niezłomnego i biernego człowieka, który nie pozwala sobie na okazywanie uczuć, kierując się przekonaniem: "w pracy nie ma miejsca na emocje!"
Nie zawsze się udaje trzymać emocje na wodzy. Często, kiedy pracownik nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, liderzy potrafią “wylewnie” dać upust złości, irytacji, gniewu.
Jednocześnie są powściągliwi w okazywaniu radości, ekscytacji, zachwytu, kiedy pracownik odnosi sukces.
Czy taki lider jest autentyczny?
Widzę tu pewnego rodzaju niespójność w postawie lidera, która u pracowników może wzbudzać odczucie niesprawiedliwego traktowania. Jest to efekt zakładania masek lub wręcz zbroi.
Autentyczność to zdjęcie maski.
Aby być autentycznym liderem, warto pozbyć się masek, odsłonić siebie. Mieć odwagę okazać wrażliwość i empatię. Nagrodą będzie wewnętrzna integralność, zaufanie i zaangażowanie zespołu, co zawsze przekłada się na lepsze wyniki biznesowe.
Jak korzystać z siły emocji?
Zastosuj Model 7Z:
Zapoznaj się ze swoimi emocjami i nazwij je;
Zauważ i zaakceptuj, zamiast tłumić czy negować;
Znajdź źródło emocji;
Zweryfikuj, czy twoja reakcja była uzasadniona? Co zyskałeś?
Zastanów się, co straciłeś, przeżywając tę emocję;
Zaplanuj swoją reakcję na daną emocję, gdy znowu się pojawi;
Zamknij z sukcesem etap pracy z emocją. :)
Bycie silnym liderem to niekoniecznie musi oznaczać bycie twardym i niezłomnym, bez emocji i uczuć. Wręcz odwrotne - dostrzeganie emocji swoich i innych, wiedza o tym, jak one wpływają na nasze funkcjonowanie, oraz umiejętność nazywania i pokazywania emocji - jest odwagą, cechującą prawdziwych Liderów.
Comments